Martin en Moniek besluiten de Titanic terug te restaureren naar de staat waarin ze gevist heeft: onder zeil en met ‘natte ruimen’—open visruimen. Op basis van littekens aan het schip, oude foto’s en bouwtekeningen van andere aken krijgen ze een steeds beter beeld van hoe het schip er oorspronkelijk heeft uitgezien. Heel veel moeten ze slopen of wegsnijden. Dan vernieuwen ze samen met Stofberg het vlak, de spanten, potdeksel en berghout, hoofdschot en kielbalk. Boven water wordt alles geklonken, onder water gelast.
Het achterdek was vrij hoog vanwege de oude industriemotor, maar ze vinden een lage gelegen roeststrip waar de oorspronkelijke houten vloer moet hebben gelegen, dus die hoogte houden ze aan. De motor wordt gereviseerd, ze maken een nieuwe fundatie en verplaatsen die naar het achterste visruim. Dan volgen het boeisel achter, de kop en kluisborden. Ze plaatsen weer de binnenboorden, de bun en de trog. Als laatste maken ze het beslag. Dan wordt het schip opnieuw gestraald en in de verf gespoten.
Voor het houtwerk kunnen ze terecht bij Erick Mulder van Scheepstimmerwerf De Hoop in Workum. Samen met Mulder maken ze een nieuwe steekmast, giek en gaffel, zwaarden, roer en helmhout. De laningen en blokken volgen en tenslotte de dekluiken en de koekoek. De intimmering volgt later. Eerst maar eens varen.
Bij de Visserijdagen in Workum 2010 gaat ze voor het eerst echt onder zeil. De Titanic vist als de beste en eindigt sindsdien elk jaar in de top-5 zeilende visserij. Door dagtochten te varen met gasten verdient de Titanic de kosten van haar restauratie en onderhoud zelf terug.
Af en toe komen de nakomelingen van de familie Poepjes kijken. Jan fan Jan fan Reuzejan heeft nog een paar jaar op de aak gevist. Hij vertelt dat ze het “glazen schip” werd genoemd. Niemand mocht langszij, zo zuinig waren ze erop. Achterkleinzoon Sake vertelt dat zijn grootvader het alleen maar over zijn schip had. In de loop der jaren varen verschillende nakomelingen dagtochtjes met hun gezinnen, ieder met een eigen familieverhaal over de WON119 Titanic.
De Lemsteraak WON119 ‘Titanic’
Gebouwd in 1908 bij Auke van der Zee te Joure
Lengte 13,40 meter, 4,85 breed, 0,90 meter diep
Motor Gardner 5LW, 78pk bij 1500 toeren